Logopedie speciální pedagogická věda, která se zabývá rozvojem, výchovou a vzděláváním osob postižených vadami a poruchami sdělovacího procesu. Jednodušeji řečeno logopedie je nauka o lidské řeči, jejích poruchách diagnostice a léčbě. Řeč je mimořádně složitá funkce. Pro její vývoj jsou rozhodující prvé dva roky života, kdy dítě své broukání, žvatlání a zejména první slabiky a slůvka samo porovnává a upravuje podle vzoru nejbližšího a nejstálejšího, především podle řečových projevů své matky.
Logoped je absolvent vysoké školy, který dokáže určit typ poruchy sdělovacího procesu a navrhnou léčebný postup. K léčbě používá různých řečových technik nebo počítačových programů, se kterými postižená osoba společně s logopedem pracuje. Některé programy je možné zakoupit i domů.
Lékař Vám nebo Vašemu dítěti doporučí logopedické vyšetření v případě, že zaznamená poruchu výslovnosti, poruchy plynulosti řeči (např. koktavost), vývojovou vadu (opožděný vývoj řeči), poruchy učení (dyslexie), poruchy sluchu různých příčin a rozsahu, poruchy hlasu a změny řeči následkem mozkových příhod či úrazu. Logopeda nejčastěji navštěvují děti v předškolním věku nebo pacienti po centrální mozkové příhodě.
Lidé po mozkových příhodách, úrazech a operacích, které mají za následek omezení schopnosti komunikovat, vady výslovnosti, problémy s plynulostí řeči a jiné poruchy, by měli co nejdříve začít s nácvikem ještě v nemocnici s pomocí docházejícího logopéda a posléze přejít do ambulantní péče. U dítěte, které nemluví nebo mluví nápadně později než vrstevníci, se péče zahajuje okolo třetího roku. V případě koktavosti ihned po zachycení změn v řeči (např. protahování, opakování slabik či tlačení na začátek slova). Při poruchách výslovnosti více hlásek se začíná většinou kolem 4,5 roku. Dříve se také léčba zahajuje při tzv. "šlapání na jazyk" a ráčkování. Vynechávají-li děti L,Ř,R, je nutné začít nejpozději na začátku posledního předškolního roku. Pokud je podezření, že dítě špatně slyší , zahajuje se logopedie souběžně s lékařskou péčí. U rozštěpů patra se začíná již kolem 1,5 věku dítěte a při poruchách učení kolem pátého roku.
Přirozenou prevenci v oblasti vývoje jazyka a řeči tedy představuje především zajištění dobrého vzoru řeči, kladné citové vazby a přirozená výchova, především vlastní výchova řeči. Zjednodušeně platí, že dobrá výchova řeči je nejlepší a nejjistější prevencí.
Před vyšetřením není nutná předchozí příprava.Vzhledem k naplněné kapacitě logopedických ambulancí je třeba dopředu se objednat. Kontakt dostanete od lékaře, který Vás s problémem posílá.
Záleží na druhu a typu vady. Například u opožděného vývoje řeči jde o péči dlouhodobou a intervaly mezi návštěvami se mohou pohybovat až okolo týdnů. Naopak u koktavosti se může jednat i o každodenní intervenci. Obecně platí, že důležitou podmínkou úspěchu je dobrá spolupráce mezi logopédem a pacientem. Proto pokud čemukoliv při návštěvě logopéda nerozumíte, je lepší se včas zeptat. Velmi důležitou součástí Vaší léčby je procvičování zadaných úkolů doma. Bez řádného cvičení, nemůžete očekávat žádné velké výsledky.
Vyšetření logopédem nelze provést u dětí s infekcí horních a dolních dýchacích cest (kašel, rýma apod.). To platí i pro doprovod, pokud se jedná o dětského pacienta.
Logopéd v logopedické ambulanci nebo na lůžkovém oddělení je absolventem vysokoškolského studia, ukončeného státními zkouškami. Logopedická asistentka je absolventka kursů nebo rozšiřujícího studia, pracuje nejčastěji v běžné MŠ. Úspěch logopedie je vždy podmíněn dobrou týmovou spoluprací, zejména mezi lékařem (foniatrem, pediatrem, neurologem, příp. psychiatrem, stomatologem), psychologem a učitelem mateřské nebo základní školy.